سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیلم | دوستی کایوت و گورکن


 

  • فیلم | دوستی کایوت و گورکن

    به گزارش همشهری آنلاین این فیلم نشان می‌دهد این دو حیوان چگونه از یک راه‌آب برای گذر از  بزرگراهی در کالیفرنیای آمریکا استفاده می‌کنند.

    کایوت‌ها و گورکن‌ها گاهی در شکار با هم همکاری می‌کند،‌ چرا که به این ترتیب طعمه بیشتری به دست می‌آورند.

    کایوت‌ یا گرگ صحرایی آمریکای شمالی پستانداری از رده سگ‌سانان است که بومی آمریکای شمالی و مرکزی است و شکارچی شب‌رو است. گورکن جانوری همه‌چیزخوار از رده راسویان است که روزها را در لانه‌های زیرزمینی می‌گذراند و شب‌ها برای تغذیه و شکار بیرون می‌آید.




فیلم | روسیه موشک‌های فوق‌صوت آوانگارد را عملیاتی می‌کند


 

  • فیلم | روسیه موشک‌های فوق‌صوت آوانگارد را عملیاتی می‌کند

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، مقامات دفاعی روسیه که این خبر را روز سه‌شنبه 7 دی اعلام کردند، محل به کارگیری موشک‌ها را اعلام نکردند، اما قبلا ذکر شده بود که موشک‌ها در کوه‌های اورال نصب خواهند شد.

    ولادیمیر پوتین هفته پیش در کنفرانس خبری سالانه‌اش ویدئویی از این موشک‌ها را به نمایش گذاشت و گفت این موشک‌ها با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای می‌تواند با سرعت بیش از 20 برابر سرعت صوت حرکت کنند و دارای یک «سیستم پرواز بدون موتور یا گلایدینگ» (glide system) هستند که قدرت مانور بالایی به این موشک می‌دهد و دفاع در برابر آنها را غیر ممکن می‌کند.

    مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
    فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

    موشک آوانگارد در دسامیر 2018 در یک پرتاب آزمایشی در پایگاه موشکی دومباروفسکی در جنوب کوهستان اورال توانست یک هدف تمرینی در فاصله 6000 کیلومتری را هدف قرار دهد.

    موشک‌های آوانگارد می‌تواند به صورت یک موشک کروز عمل کند و  در تمام طول پروازش موتورش روشن باشد یا می‌توان آن را روی یک موشک بالیستیک قاره‌پیما کار گذاشت و بعد از جدا شدن از این موشک به صورت بدون موتور یا گلایدر با سرعت فوق‌صوت به سوی هدف پرواز کند.

    در سیستم‌های «گلایدر تشدیدی» (boost-glide) (که آوانگارد هم از آن استفاده می‌کند) موشک مانند یک موشک بالیستیک معمولی پرتاب می‌شود، اما به جای آنکه قوس پرتابی در بالای جو زمین داشته باشد، وسیله‌ سوار بر موشک در «بازگشت دوباره» (re-entry) در مسیری قرار داده می‌شود که به آن امکان ورود به جو با سرعت بسیار بالا را می‌دهد را می‌دهد و بعد این وسیله می‌تواند صدها یا هزاران کیلومتر پرواز بدون موتور یا گلایدینگ انجام دهد.

    آوانگارد می‌تواند سلاح‌های هسته‌ای تا قدرت 2 مگاتن را حمل کند.




هر واگن مترو یک میلیون یورو قیمت دارد


 

  • هر واگن مترو یک میلیون یورو قیمت دارد

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی امام ظهر دوشنبه در حاشیه افتتاح ایستگاه متروی مولوی از خط 7 مترو با بیان این که در ماه‌های گذشته 10 ایستگاه مترو خط 7 تهران به بهره‌برداری رسید، گفت: ایستگاه بسیج و میدان صنعت به عنوان ایستگاه‌های اول و آخر خط 7 افتتاح شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده به تدریج ایستگاه‌های عبوری راه‌اندازی شوند؛ ظهر امروز، دوشنبه، نیز ایستگاه مولوی با حضور شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران افتتاح شد.

    وی با بیان این که ایستگاه مولوی در بافت قدیمی و تاریخی تهران و در مجاورت بازار بزرگ تهران و مولوی قرار دارد و دو بیمارستان نیز در محدوده این ایستگاه قرار دارند و به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این ایستگاه شود، اظهار کرد: هم‌زمان با بهره‌برداری از این ایستگاه هواکش‌های مترو مولوی نیز که به صورت 100 درصد ایرانی ساخته شده است نیز افتتاح شد. و این در حالی است که راه‌اندازی آسانسورهای ایستگاه مولوی در راستای مناسب‌سازی ایستگاه برای معلولان نیز حداکثر تا دهه فجر نصب خواهد شد. اما سایر تاسیسات همچون پله‌برقی و غیره موجود است.

    مدیر عامل شرکت مترو با بیان این که برای ساخت این ایستگاه در 2 سال اخیر 150 میلیارد تومان هزینه شده است اظهار کرد: زیربنای این ایستگاه 21 هزار متر و عمق آن 26 متر است.

    امام با بیان این که امروز دو رام قطار نیز بهره برداری شد گفت: برای این دو رام قطار حدود 14 میلیون یورو هزینه شده است و به عبارتی باید بگویم هر واگن مترو یک میلیون یورو قیمت دارد.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه مردم از لرزش‌های مترو در ساختمان‌هایشان تصریح کرد: ساکنان برخی مناطق از لرزش‌های حرکت مترو که در خانه‌هایشان حس می‌شود، گلایه دارند اما این شکایات معمولا در مورد ایستگاه‌های قدیمی است. در خط 6 و7 سعی کردیم تهمیدات لازم را جهت نزدیک کردن ارتعاشات به حد استاندارد انجام دهیم.




آب دریاچه ارومیه یکساله 3 برابر شد


 

  • آب دریاچه ارومیه یکساله 3 برابر شد

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد سرخوش رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه مساحت نگین آبی آذربایجان نیز طبق آخرین پایش به 2 هزار و 785 کیلومتر مربع رسیده است، بیان کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک‌ هزار و 2 کیلومتر مربع افزایش داشته است.

    وی با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه طی یک هفته گذشته در رقم یک‌ هزار و 271 متر و 24 سانتی‌متر ثابت مانده است، اظهار داشت: ارتفاع دریاچه نسبت به سال گذشته 91 سانتی‌متر و نسبت به هفته گذشته یک‌ سانتی‌متر افزایش دارد.

    سرخوش با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با کمترین سطح ثبت شده برای آن یک‌متر و 22 سانتی‌متر افزایش یافته است، افزود: این دریاچه به دلیل حل شدن نمک در برخی نقاط تا 113 سانتی‌متر عمیق‌تر شده و همین امر در کنار بارش‌های مناسب و کاهش محسوس دما، میزان تبخیر آب در تابستان گذشته را کاهش داده است.

    وی ادامه داد: قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 40 سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

    سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌های آینده و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌ متر افزایش پیدا می‌کند.

    وی با بیان اینکه 30.5 کیلومتر از تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان‌ غربی به دریاچه حفر شده است، گفت: حدود پنج کیلومتر برای اتمام این تونل باقی‌ است تا این طرح به بهره‌برداری برسد.

    وی با اعلام اینکه طبق آخرین صورت وضعیت برای طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌ غربی به دریاچه ارومیه بیش از 12 هزار میلیارد ریال هزینه شده است، بیان کرد: برای اتمام این طرح 6 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و هیچ مشکلی نیز در تامین اعتبار این طرح وجود ندارد.

    رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در خصوص خط انتقال کانال بتنی روباز این طرح، بیان کرد: طول این خط انتقال نیز 11 کیلومتر است که هم‌ اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همزمان با تونل خط انتقال به بهره‌برداری خواهد رسید.

    هر چند تراز یک‌ هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده است ولی این دریاچه در تراز یک‌ هزار و 272 متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از 95 درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

    تا پایان سال 1397 بیش از 35 هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت بیش از هفت هزار و 240 میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته است.

    دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال (از 1394) به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ و نیم سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

    همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.




راه‌اندازی کمپین استفاده از پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر در تجهیزات الکترونیکی


 

  • راه‌اندازی کمپین استفاده از پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر در تجهیزات الکترونیکی

    به گزارش ایسنا، به گفته فعالان در این کمپین اروپایی، پلاستیک‌های موجود در پسماندهای الکترونیکی همچون بمب ساعتی محیط زیستی هستند که نادیده گرفته شده‌اند. پلاستیک، حدود 20 درصد از 50 میلیون تن پسماند الکترونیکی تولیدی در سال را شامل می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 میلادی پسماند الکترونیکی افزایش تقریبا دو برابری پیدا کرده و به 110 میلیون تن برسد.

    این کمپین که با حمایت سازمان ملل راه‌اندازی شده، خواستار آن است تا مصرف‌کنندگان از تجهیزات الکترونیکی استفاده کنند که در آن‌ها از پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر به کار گرفته شده‌ است.

    همچنین در کمپین PolyCE این موضوع مطرح شده که تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی برای تولید این تجهیزات از میزان پلاستیک کمتری استفاده کنند.

    به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، در حال حاضر سالانه تقریبا 50 میلیون تن پسماند الکترونیکی در جهان تولید می‌شود. در صورتی که در شیوه‌های تولید و مصرف تغییری اعمال نشود میزان آن تا سال 2050 به 110 میلیون تن می‌رسد.

    همچنین بیشتر پلاستیک‌های به کار رفته در تجهیزات الکترونیکی برای بازیافت طراحی نشده و در نتیجه روانه جایگاه‌های جمع‌آوری زباله می‌شوند.