سفارش تبلیغ
صبا ویژن

317 هکتار زمین در پارک ملی تندوره خاکستر شد


 

  • 317 هکتار زمین در پارک ملی تندوره خاکستر شد

    به گزارش ایرنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست درگز روز یکشنبه گفت: این اراضی طی سه مورد آتش‌سوزی در پارک ملی تندوره طعمه حریق شده است.

    حسین اصلاحی افزود: در یک مورد آتش‌سوزی 300 هکتار از عرصه‌های این پارک ملی سوخت که با توجه به عمدی بودن حادثه، پیگیری برای شناسایی و دستگیری متخلفان همچنان ادامه دارد.

    وی گفت: در 2 آتش‌سوزی دیگر که یکی در سطح 15 هکتار و دیگری در سطح 2 هکتار انجام شد، بی‌احتیاطی گردشگران علت وقوع حادثه بوده است.

    وی گفت: علاوه بر این پنج مورد آتش‌سوزی دیگر نیز در منطقه با شناسایی به موقع توسط ماموران یگان حفاظت مهار شد که میزان خسارت در هر یک از این موارد کمتر از 10 متر بوده است.

    اصلاحی ادامه داد: در آتش‌سوزی 300 هکتاری 72 اصله درختچه جنگلی و حدود 20 اصله درخت ارس، در آتش‌سوزی 15 هکتاری 35 درخت ارس و 20 درختچه جنگلی و در آتش‌سوزی 2 هکتاری، پنج درختچه و شمار محدودی بوته‌های باارزش مرتعی از بین رفت.

    وی افزود: گردشگران نباید اقدام به روشن کردن آتش در مناطق تحت حفاظت و طبیعی نمایند تا از وقوع هرگونه حادثه احتمالی و وارد آمدن خسارت به گونه‌های جانوری و گیاهی جلوگیری شود.

    پارک ملی تندوره در شهرستان درگز 35 هزار و 346 هکتار مساحت دارد و 66 تیره گیاهی شامل 300 جنس و  475 گونه شناسایی شده در آن وجود دارد که بیشتر گونه‌های گیاهی از گیاهان دارویی باارزش هستند و درخت ارس نیز گونه اصلی ارتفاعات این منطقه است.

    تنوع جانوری پارک ملی تندوره بسیار زیاد است به طوری که 46 گونه پستاندار، 190 گونه پرنده بومی و مهاجر، 9 گونه سوسمار، 12 گونه مار و انواع پرنده از جمله کبک، دلیجه، تیهو، سارگپه، لیل، بلدرچین، عقاب طلایی، هدهد، مرغ حق، کرکس، بالابان و قرقاول بال نقره‌ای نیز در این منطقه وجود دارد.

    گونه‌هایی مانند پلنگ و انواع گربه‌های وحشی و پالاس جنگلی نیز از دیگر گونه‌های شاخص این منطقه هستند.

    پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال استان خراسان رضوی و 30 کیلومتری جنوب شهرستان درگز واقع است.